Hipochonder blog

A gyógyszercégek többet költenek marketingre, mint kutatásra és fejlesztésre

2014. november 19. 09:15 - behrens

A gyógyszeriparral kapcsolatos egyik legmakacsabb állítás, hogy többet költenek marketingre, mint kutatásra és fejlesztésre. Ennek bizonyítására az általános eljárás az, hogy összehasonlítják az értékesítési, általános és adminisztratív költségeket a kutatásra és fejlesztésre fordított költségekkel. Mivel azonban az általános és adminisztratív költségekbe az értékesítésen és a marketingen kívül számos egyéb kiadás is beletartozik, ez a fajta összehasonlítás megkérdőjelezhető.

A BBC által megszerzett, a GlobalData forrásain alapuló adatok alapján megállapítható, hogy 10 nagy gyógyszercégből 9 ténylegesen többet költ marketingre, mint kutatásra, fejlesztésre - egyes esetekben akár kétszer annyit is.

A GlobalData szerint a vizsgált cégek közül egyedüliként, a svájci Roche gyógyszercég tavaly 300 millió dollárral többet költött kutatásra és fejlesztésre (9.3 milliárd dollárt), mint marketingre. Mindezt úgy, hogy a Roche marketing büdzséje a vizsgált csoportban a második legnagyobb.roche660.jpg

A legnagyobb marketing prémium a Johnson & Johnsonhoz tartozik, 17.5 milliárd dolláros marketing költséggel, ami több mint kétszerese annak 8.2 milliárd dolláros kutatási és fejlesztési költségének. Ehhez hozzájárulhat az is, hogy a J&J-nak széles fogyasztói rétege van, hiszen számos olyan termékkel rendelkezik (pl. babasampon, fogselyem) melyek a marketing irányába terelik a költést.jj660.jpg

A sorban a következő a Pfizer, mely sokáig a marketingjéről volt híres. A gyógyszergyár tavaly 11.4 milliárd dollárt költött marketingre, 4.8 milliárddal (72%-kal) többet, mint kutatásra vagy fejlesztésre.Pfizer660.jpg

Nem sokkal marad le ettől az AstraZeneca a maga 70%-os arányával. A nagy-britanniai székhelyű cég 7.3 milliárd dollárt költött marketingre, szemben a fejlesztésre fordított 4.3 milliárd dollárral. Az AstraZeneca az olyan termékek marketingjére fordított leginkább, mint a Brilinta névre hallgató vérhígító.AstraZeneca660.jpg

A sorban a következő 47%-os különbséggel a Novartis, mely 14.6 milliárd dollárt költött marketingre, míg a Merck 27%-os különbséggel 9.5 milliárdot fordított marketingre és 7.5 milliárdot fejlesztésre.Novartis660.jpg

Meg kell még említeni az Eli Lilly-t 5.7 milliárdos marketingköltséggel, mely csak 7%-kal több, mint az általuk fejlesztésre fordított 5.5 milliárd dollár. lilly660.jpg

Fókuszban a megtérülés

Az elmúlt pár évben a gyógyszeripart rengeteg támadás érte az improduktív kutatásért és fejlesztésért. A főbb gyógyszercégek nem csak az ilyen irányú költéseiket csökkentették, de a munkahelyek számát is, míg igyekeztek megszilárdítani a márkanevet. A cél, hogy a kutatási és fejlesztési ágazat tevékenysége gyorsabb és hatékonyabb legyen, jobb megtérülést eredményezzen, mint az előző években.

A cégek csökkentették a marketingköltségeiket is. Az értékesítési lehetőségek világszerte jelentősen csökkentek, mivel a gyógyszergyártók a költségeket a szabadalmaztatásra csoportosították át. Az iparág speciális gyógyszerek irányába való elmozdulása ugyanis a költségek megnyirbálására ösztönöz.

Érdemes megjegyezni, hogy a Roche, mely a csoportban egyedüliként költ többet fejlesztésre, a legszakosodottabb cégek egyike, leginkább az onkológia, fertőző betegségek és az immunulógia területére koncentrál. Csak kevés gyógyszerük készül tömeges piaci termékként, így ők költenek legkevesebbet a közvetlenül a fogyasztót megcélzó reklámokra. Ezzel szemben a Pfizer és az AstraZeneca a nagy tömegeket célzó gyógyszerek széles spektrumával rendelkezik. Ahhoz, hogy elérjék a célközönségüket – elsősorban az alapellátásban dolgozó orvosokat és a betegeket – sokkal többet kell költeniük.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hipochonder.blog.hu/api/trackback/id/tr876913267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2014.11.20. 08:32:55

:0 dehát hogy lehet az, hogy a tévedhetetlen tudomány, éhbérért, önkéntesen dolgozó, szent beavatottjainak, mellékhatás mentes szereit reklámozni kell???
nem nyilvánvaló, hogy a gyógyszerektől mindenki meggyógyul?

scavengario 2014.11.20. 08:49:11

@wmiki: Reklámozni kell, mert a gyógyszergyárak egymással versengenek, ugyanarra a betegségre egyik is, másik is kínál gyógyszert.

randomuser1 2014.11.20. 09:08:34

@wmiki: hinni kell benne, akkor gyógyít és tévedhetetlen, a te bajod, h hitetlen vagy!

randomuser1 2014.11.20. 09:46:48

@wmiki: nem, félreérted, az nem lenen baj, ha hülye lennél, mert arra is van terápia, remek agyi folyamatokra ható tablettáink vannak- az a baj, h hitetlen vagy!
Kérned kell a tudomány istenét, hogy karácsonyra lepjen meg a tudományba vetett hit ajándékával!

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2014.11.20. 09:55:36

@Emmanuel Goldstein: :0
arra célzol, hogy a tudomány is hit?
akkor ezért magoltatják dogmáit szent igazságként, állami intézményekben, ezért reklámozzák drága pénzen árult termékeit az ilyen propaganda portálok?

randomuser1 2014.11.20. 10:16:36

@wmiki: valójában igen, nem lennék meglepődve azon, ha kiderülne, a vallás és a tudományok közt közvetlen összefüggés lenne, pl az egyik a másik természetes utódja...
ami, ha elfogadjuk ezt a dogmát, akár izgalmas játékszere is lehet a fantáziának, mivan, ha gyógyhatású de gyógyszernek nem minősülő termékek valójában nem mások, mint a klasszikus bűnbocsánatcédulák és rózsafüzérek modernkori változatai?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2014.11.20. 10:31:23

@Emmanuel Goldstein: ez azt is megmagyarázná, jelenleg miért tilos kételkedni a tudományban.
Ez ma a leghatalmasabb szekta.

randomuser1 2014.11.20. 10:42:58

@wmiki: ez olyan, mint a rendes vasárnapi katkó mise, senki nem tartja be az isteni szabályokat de folyamatosan a többieket stíröli, elég ájtatosak-e és ha valaki nem mormog szemlesütve, azt utáljuk, beee!
ilyen a tudomány is, aki nem érti, de hiszi, az elvárja a másiktól, aki nem érti és nem hiszi, h ájtatoskodjon, különben beee!

Köves D. Gábor 2014.11.20. 12:36:16

Kézenfekvő lenne a gonosz multikat ekézni, de ebben az esetben elsősorban nem őket tartom hibásnak, hanem azt a gazdasági-társadalmi rendszert, amelyben ezt kell tenniük, ha nem akarnak csődbe menni.

Szabinácska89 2014.11.20. 14:13:52

A reklámokkal szerintem még nem is lenne baj, persze annak a pénznek is egy jó részét lehetne másra költeni, de amikor pr cikkeket és "irányított" kutatásokat, kimutatásokat rendelnek meg, na az már becsapós lehet. De amíg ebből lesz a nagy profitjuk, addig nem lesz változás ebben sajnos.
süti beállítások módosítása