Hipochonder blog

A legtöbb vitamin felesleges, ám vannak olyanok, melyeket szedni kell

2016. november 03. 09:34 - behrens

Az egészséges életre vonatkozó régi tanács, miszerint egyél zöldséget, mozogj és szedj vitamint, úgy tűnik, mégsem teljesen helytálló.

Évtizedes kutatások sem találtak semmilyen szilárd bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy a vitaminok és étrend-kiegészítők használata jelentős előnnyel járna. Sőt, a legutóbbi vizsgálatok épp az ellenkezőjére mutatnak rá, miután megállapították, hogy bizonyos vitaminok károsak is lehetnek. Több vitamint is összefüggésbe hoztak bizonyos rákos megbetegedések számának növekedésével, míg mások a vesekő kialakulásának kockázatát növelik. Íme, azoknak a vitaminoknak és kiegészítőknek a listája, melyeket feltétlenül ajánlott szedni, és azoké, amiket jobb, ha elhagy.

Multivitaminok: Hagyd el! Amire szükséged van, azt kiegyensúlyozott étrenddel is beviheted!

Évtizedeken át azt feltételezték, hogy a multivitaminok szedése kritikusan fontos az általános egészség érdekében. A C-vitamin turbózza az immunrendszert, az A-vitamin védi a látást, a B-vitamin energizál, stb.

Pedig ezek a vitaminok nem csak hozzáférhetők egy kiegyensúlyozott étrendből, de túlzott bevitelük kárt is okozhat! Egy 39 000 nőt 25 éven át figyelemmel követő vizsgálat eredménye szerint azoknál, akik hosszú távon szedték a vitaminokat, magasabb volt a halálozás kockázata, mint azoknál, akik nem.

citrus-1150025_960_720.jpg

D-vitamin: Szedd! Segít megőrizni a csontok erősségét és nehéz élelmiszerrel bevinni

A D-vitamin a legtöbb élelmiszerben nincs jelen, pedig kritikus a csontok erősségének megőrzése szempontjából, emellett segíti a kalcium felszívódását is. Napfény hatására a szervezet is termel belőle, de a téli hónapokban ez sokkal nehezebb. Számos új tanulmány bizonyítja, hogy a D-vitamint rendszeresen szedők átlagosan tovább élnek, mint azok, akik nem szedik.

A WEBBeteg.hu összeállítása a D-vitaminokról.

Antioxidánsok: Hagyd el! Fogyassz inkább bogyósokat!

Az A-, C-, és E-vitaminok, melyek antioxidánsok bőségesen megtalálhatóak a gyümölcsökben – különösen a bogyósokban – és a zöldségekben, ráadásul úgy tartják számon őket, hogy képesek védeni a rák ellen.

Kutatások azonban arra utalnak, hogy túladagolva az antioxidánsok károsak lehetnek. Egy hosszú távú tanulmány, mely dohányzó férfiakat vizsgált azt találta, hogy akik rendszeresen szedtek A-vitamint, nagyobb valószínűséggel kaptak tüdőrákot, mint akik nem. A különböző antioxidánsok szedését vizsgáló kísérleteket felülvizsgáló 2007-es tanulmány pedig úgy találta, hogy a béta-karotin, A-vitamin, és E-vitamin kezelés növelheti a mortalitást.

Mit kell tudnod az antioxidánsokról?

blue-1326154_960_720.jpg

C-vitamin: Hagyd el! Fogyassz helyette citrusféléket!

A C-vitamin őrület az 1970-es években kezdődött Linus Pauling kémikus javaslatával, és azóta csak tetőzött. Pedig egyik kutatás a másik után mutatja ki, hogy a C-vitamin nem sokat segít a nátha megakadályozásában. Emellett megadózisban (2000mg vagy annál több) növeli a vesekő kialakulásának kockázatát. Étrend-kiegészítő helyett inkább gyümölcsökkel, zöldségekkel vidd be a szervezetedbe!

Tények a C-vitaminról.

B3-vitamin: Hagyd el! Fogyassz inkább lazacot, tonhalat vagy gyökérféléket!

Éveken át a B-3 vitamint úgy emlegették, mint ami az Alzheimertől a szívbetegségekig mindent kezel. Azonban egy 2014-es kutatás, mely 25 000 szívbeteget vizsgált, azt tapasztalta, hogy a hosszú távú B3-vitamin kezelés a HDL (jó) koleszterin szint nem csökkentette a szívinfarktusok, agyvérzések vagy halálozás számát. Ráadásul a B3-vitamint szedők között a nagyobb volt a valószínűsége a fertőzések, májproblémák és belső vérzés kialakulásának.

Bővebben a B-vitaminokról itt olvashatsz.

Probiotikumok: Hagyd el! Fogyassz helyettük joghurtot!

A probiotikumokat nem csak a táplálék-kiegészítőkkel, de joghurttal és más erjesztett élelmiszerekkel is beviheti a szervezetébe! A probiotikumok olyan, a bélben található jó baktériumok, melyek fontos szerepet játszanak az egészségünk szabályozásában.

Ha többet szeretnél megtudni a probiotikumokról, katt ide.

Cink: Szedd! Csökkenti a megfázás idejét!

A C-vitaminnal ellentétben, melyről kiderült, hogy nem sokat segít a megfázás megelőzésében vagy kezelésében, a cink megér egy próbát. Úgy tűnik, akadályozza a megfázásért felelős rhinovírusok replikációját. Kutatások szerint azoknál, akik megfázásukra cinket szednek, a betegség rövidebb lefolyású, és a tünetek is kevésbé súlyosak.

Minden a cinkről itt.

E-vitamin: Hagyd el! Túlzott mennyiségben fokozza bizonyos rákok kockázatát, és spenóttal is beviheted!

Az antioxidáns E-vitamin népszerűségét annak köszönheti, hogy állítólag véd a ráktól. Azonban ennek ellentmond az a 36 000 férfit vizsgáló tanulmány, mely úgy találta, hogy az E-vitamint rendszeresen szedők körében magasabb volt a prosztatarák kockázata. Egy másik tanulmány szerint a nagy dózisú E-vitamin összességében magasabb halálozási kockázatot jelent. A vitamint különben tabletta helyett a zöld leveles zöldségekkel (pl. spenót, saláta, stb.) természetes módon viheted be a szervezetbe.

Minden, amit tudnod kell az E-vitaminról.

Folsav: Szedd, ha terhes vagy teherbe szeretnél esni!

A folsav egy olyan B-vitamin, amit a test új sejtek építésére használ. A terhes, vagy teherbe esni vágyó nők számára napi 400 mcg folsav bevitele javasolt. A terhességet megelőzően és terhesség alatt történő folsav fogyasztás csökkenti a velőcső záródási rendellenességek kockázatát, mely súlyos és életveszélyes születési rendellenesség a baba agyában, gerincében vagy a gerincvelőben.

(science.businessinsider.com)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://hipochonder.blog.hu/api/trackback/id/tr8311926779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.