Hipochonder blog

Miért ajánlják az orvosok, hogy öntöttvas serpenyőben főzzön?

2015. december 15. 09:52 - behrens

Megbízható öntöttvas serpenyője nem csak ínycsiklandó karamellizált kérget ad ételeinek és rusztikus hangulatot a konyhájának, de mint kiderült, növeli a benne készült ételek vastartalmát.

Felmerül a kérdés, vajon mennyivel? Összehasonlítva más, tapadásmentes bevonattal rendelkező lábasokkal, az öntöttvas serpenyőben készült élelmiszerek 16%-kal több vasat tartalmaznak – állítja egy, a Journal of Pediatrics című lapban megjelent tanulmány. Más kutatások ugyanakkor arra utalnak, hogy nem minden élelmiszer vastartalma nő ennyivel. A savas ételek több vasat szívnak fel, valószínűleg, mert a C-vitamin fokozza a vas felszívódását.

Ezt támasztja alá az Amerikai Dietetikus Szövetség kutatásának eredménye is, melyben 20 különböző élelmiszert vizsgáltak, melyeket az öntöttvas serpenyőben történő főzés előtt és után is megvizsgáltak. A savas almaszószban, mely például főzés előtt szinte nem is tartalmazott vasat, főzés után több, mint 7mg-ot mértek. A szintén savas paradicsommártás vastartalma több, mint 5mg-al nőtt főzés után.

pan.jpg

Ennek ellenére nehéz pontosan kiszámítani, mennyi vasat fog egy étel a serpenyőből felszívni. A folyadék alapú ételek, illetve a hosszabb főzési időt kívánók – például a paradicsom szósz alapú pörköltek – több vasat nyelnek el, mint a szárazabb, vagy gyorsan elkészülő fogások. Általánosan elmondható, minél többet főzünk valamit az öntöttvas lábasban/serpenyőben, annál több vasat szív fel.

A főzési idő mellett számít az edény életkora is. Egy régebbi, jól fűszerezett edény alján vékony bevonat képződik, mely hatására a vas kevésbé lesz reaktív az étellel. Más szóval, egy vadonatúj öntöttvas edényből több vas szívódik fel az ételbe, mint a nagymama 50 éves vaslábasából.

Mindez azt jelenti, hogy az öntöttvas edényben való főzéssel jelentősen fokozhatja élelmiszerei tápanyagtartalmát, ám mivel nehéz kiszámítani, ez pontosan mennyi plusz vasat jelent, nem helyettesíti a vasban gazdag ételek fogyasztását.

Ha főként növényi alapú étrenden él, sok babot, lencsét, diófélét és zöld, leveles zöldségeket fogyaszt, mint elsődleges vasforrást, tekintsen az öntöttvas edényére úgy, mint kiegészítőre, fokozva a vasbevitelt. Ugyancsak jól jön, ha vasfelszívódást nehezítő gyógyszereket szed (savlekötőket, kalcium-kiegészítőt), illetve, ha menstruál – mivel ilyenkor a nők több vasat veszítenek.

Az egyedüli kivétel, ha örökletes haemochromatosisban szenved, mely állapotban a szervezet túl sok vasat tárol. Ilyenkor használjon inkább rozsdamentes acélt!

(yahoo.com)

Ezeket olvasta már?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://hipochonder.blog.hu/api/trackback/id/tr818173592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.